Sponsortips

Als je eenmaal hebt besloten dat je de uitdaging aan gaat om de marathon in Chicago te lopen, dan is het tijd om na te denken over hoe je het benodigde sponsorgeld gaat verzamelen. Het is misschien even wennen om anderen om geld te vragen, maar bedenk dat je het voor een goed doel doet, en jij levert een hele prestatie voor Cliniclowns. Je zult merken dat de meeste mensen je initiatief steunen en jou graag willen sponsoren! Blijf vooral enthousiast en laat aan je sponsoren zien hoeveel werk jij verzet. Wij geven je een paar sponsortips die je zullen helpen om je doel te halen:

1. Zie het als een extra uitdaging
Neem het sponsorwerven net zo serieus als de voorbereidingen voor de marathon. Stel jezelf van tevoren een doel en wees enthousiast in het behalen van dit doel. Dit zul je uitstralen tegenover je sponsors. Wanneer je het gestelde doel hebt gehaald, dan kun je jezelf een nieuw doel stellen. Op deze manier blijf je jezelf uitdagen en kun je het optimale resultaat uit jezelf halen!

2. Bedenk wie je om geld wilt vragen
Maak een plan. Als je van tevoren nadenkt over wat je gaat doen, dan werkt dat beter dan dat je spontaan en willekeurig iedereen om je heen om geld vraagt.

  • Sponsorwerving binnen je privé netwerk:

De ervaring van lopers van voorgaande jaren is dat het goed werkt om je deelname aan te kondigen in je omgeving, maar nog niet direct om geld te vragen. Houd je omgeving op de hoogte van je vorderingen in je training. Dat kan bijvoorbeeld via een speciale Facebookpagina die je opent. Je vraagt mensen je te volgen. Je kunt daar ook regelmatig posts plaatsen over Cliniclowns en het effect van ons werk. We helpen je hierbij door je een speciale profielfoto aan te leveren en je af en toe content voor je Facebookpagina aan te leveren. Pas twee maanden voor de marathon vraag je je omgeving je daadwerkelijk te sponsoren. Ze hebben je dan al een tijdje gevolgd en weten hoe hard je getraind hebt en waarvoor je het doet. Benader in eerste instantie alle mensen direct om je heen (vrienden, kennissen, collega’s, bedrijven in de buurt). Vervolgens ga je steeds verder kijken wie jou kunnen volgen en sponsoren. Om het voor jezelf overzichtelijk te houden is het handig om een lijst samen te stellen. Houd bij wie je al hebt gevraagd, wie je nog kan vragen en wie je sponsort. Zo houd je het overzicht en weet je zeker dat je niet iemand vergeet of dubbel vraagt.

  • Sponsorwerving binnen je zakelijke netwerk:

Binnen je zakelijke netwerk is het juist weer wel goed om zo snel mogelijk om sponsoring te vragen. In ruil voor een bepaalde bijdrage kan je een bedrijf namelijk aanbieden dat je hun logo op je loopshirt zet. Hoe langer dat logo op je shirt staat, des te hoger de meerwaarde is voor het bedrijf. In dit shirt loop je immers naast de New York Marathon ook al je trainingen.

3. Durf om geld te vragen
Wees niet bang om mensen of bedrijven om geld te vragen. Je vraagt het geld niet voor jezelf, maar voor een goed doel. Leg hierbij ook het belang van de organisatie uit en waar de sponsors aan kunnen bijdragen. Vaak helpt het om de sponsors een concreet bedrag voor te leggen. En durf vooral meer te vragen dan je in eerste instantie in gedachten had. Wanneer het sponsorbedrag dan lager is dan jij in eerste instantie voorstelde, is de kans groot dat je nog je oorspronkelijk gewenste bedrag binnen hebt gehaald! Je hebt bedrijven ook wat te bieden, namelijk een plekje op jouw loopshirt, een bedankje op je eigen Facebookpagina, een vermelding op je sponsorpagina.

4. Benader de mensen persoonlijk
Het is het verstandigste om de mensen persoonlijk om sponsorgeld te vragen. Zo kun je ze het beste je doel uitleggen en ze misschien overtuigen om toch te sponsoren. Na een persoonlijk gesprek kun je altijd nog een mail sturen met daarin alle informatie en persoonlijke afspraken op een rijtje. Eén van de lopers van vorig jaar heeft een mooie kaart gemaakt met daarop een foto van een Cliniclown en een kind, een verhaal van een ouder over het effect van Cliniclowns en (handgeschreven) zijn eigen motivatie om mee te doen. Deze kaart heeft hij gestuurd naar zijn hele omgeving. Dit heeft in korte tijd veel sponsorgeld voor hem opgeleverd.

5. Laat je succes zien
Mensen zijn gevoelig voor succes. Wanneer jij laat zien dat je al veel sponsoren hebt en het super goed met je gesponsorde bedrag gaat, zullen mensen hier vaak een bijdrage aan willen leveren. Wanneer je bijvoorbeeld door een bedrijf met een groot bedrag gesponsord wordt, kun je dit aankaarten bij andere bedrijven. Je kunt zeggen wat voor fantastisch bedrag bedrijf A heeft gesponsord en dat het helemaal geweldig zou zijn als bedrijf B meegaat in dat bedrag!

6. Maak een persoonlijke motivatie
Maak een persoonlijke motivatie en zet die op je sociale media en je eigen profiel. Door deze motivatie kunnen (on)bekende sponsoren lezen waarom ze nou juist jou moeten sponsoren. Dit maakt de drempel minder hoog om een bedrag te sponsoren. Deze motivatie kan ook goed van pas komen in je benadering naar bedrijven of particulieren.

7. Benader de lokale middenstand
Vraag de lokale middenstand in je woonplaats om je te sponsoren, of vraag of je bij hun een collectebus mag plaatsen. Hier komen mensen die jou wellicht kennen, en dat werkt het beste. Ook kan je met deze lokale middenstand een leuke actie bedenken die voor jou sponsorgeld oplevert en voor hun juist weer aanloop. Overigens mogen bedrijven, dus ook de middenstand, die jou voor € 1.500 of meer sponsoren hun logo plaatsen op deze website.

8. Vraag bedrijven mee te helpen
Als je bij een lokaal bedrijf in de buurt je collectebus mag zetten, bedenk er dan een extra actie bij waardoor mensen meer geld zullen geven. Vraag bijvoorbeeld aan het bedrijf of zij als stunt op het einde je gecollecteerde bedrag willen verdubbelen! Dit spoort andere mensen aan om meer te doneren en het bedrijf krijgt ook positieve publiciteit met zijn stunt om jou te helpen.

9. Gebruik ook je online netwerken
Zorg dat je gebruik maakt van je online netwerk op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. Via deze manier bereik je veel mensen, ook mensen die je niet zo vaak spreekt. Hiermee zorg je ervoor dat  je hele online vriendenkring op de hoogte is van jouw deelname aan de marathon. Bedrijven hebben ook vaak sociale netwerken. Dus kijk of je in je eigen netwerk bedrijven hebt die je nog kunt benaderen.

10. Vraag bedrijven je te sponsoren in ruil voor hun logo op jouw loopshirt
Vraag of een bedrijf je sponsort voor bijvoorbeeld € 250,= en jij zet dan hun logo op jouw loopshirt. Dit kan je doen door een mail te sturen aan bedrijven. Maar nog beter is het persoonlijk te doen.

Ga in je loopkleding langs bedrijventerreinen en neem je sponsorformulieren mee waarop bedrijven machtiging kunnen invullen. 

11. Blijf contact houden met je sponsors
Het is belangrijk dat je contact blijft houden met je sponsors. Betrek ze bij je vorderingen in je training en houd ze op de hoogte van je behaalde sponsorbedrag. Dit kun je bijvoorbeeld doen via een Facebookpagina. Leuke acties die je organiseert om geld te verzamelen, vermeld je natuurlijk ook op je pagina. Zo creëer je meer betrokkenheid bij je sponsoring en blijven ze het leuk vinden om je te sponsoren. Misschien komen ze hierdoor wel met ideeën om nog meer sponsorgeld om te halen.  

12. Vergeet de (lokale) pers niet
Als je een leuke actie hebt bedacht om geld in te zamelen is het erg slim om hier informatie over te sturen naar de lokale krant of omroep. Vaak hebben deze media wel de mogelijkheid om een leuk berichtje over acties uit de buurt te plaatsen. Hierdoor kun je snel bekendheid krijgen over je acties bij je buurtgenoten. Voorbeeld op te vragen via de organisatie, info@loopvoorcliniclowns.be.

13. Bedenk zelf creatieve acties om geld te werven
Natuurlijk kun je ook zelf creatieve acties bedenken en organiseren om geld te werven. Denk hierbij aan het geld inzamelen door sportwedstrijden, garage sales of loterijen. Dit zijn leuke acties, waarbij mensen zien dat jij je echt inzet voor Cliniclowns. Hierdoor zul je extra geld kunnen werven.

Een opsomming van succesvolle acties uit de voorgaande jaren:

  • Vraag een basisschool uit je buurt of waar je kinderen kent, of ze een sponsorloop willen houden. Wij kunnen je hierbij ondersteunen door middel van een sponsorlooppakket waardoor ze er niet al te veel werk aan hebben, en een ambassadeur die voorlichting komt geven over ons werk.
  • Vraag supermarkten in de wijde omgeving of je de klanten mag oproepen hun statiegeld bonnetjes aan jou te doneren. Wij zullen je hiervoor van standaard posters voorzien, die je kunt personaliseren.
  • Maak een mooie kaart met daarop een foto van een Cliniclown en een kind, een verhaal van een ouder over het effect van Cliniclowns en (handgeschreven) zijn eigen motivatie om mee te doen. Stuur deze kaart naar je hele omgeving.
  • Organiseer een feestavond met bijvoorbeeld optredens, diner, veiling en loterij.

14. Als het even niet lukt, neem dan contact op met ons
Wij helpen je graag weer op weg met tips. Ook zullen wij tijdens de trainingsbijeenkomsten aandacht besteden aan dit onderwerp en succesvolle acties delen met alle deelnemers.

 

  • Contact opnemen

    Voor meer informatie:

    Tel: +32 78481300

    Email: info@loopvoorcliniclowns.be

  • Projectsponsoren & Partners